Tenk helhet, tren tai-chi

Som nybegynner i Zi Wu Men tai chi lærer du grunnleggende oppvarmingsøvelser for å varme opp ledd og ryggrad. Deretter går vi systematisk gjennom tai-chi formene en bevegelse av gangen. Etter hvert vil man kunne oppnå:

Bedre holdning

Vi trener mye på hvordan man bærer kroppen sin og hvordan man kan utvikle en bedre kroppsholdning, eller forebygge smerter og stivhet som oppstår etter lang tids feilaktig bruk av kroppen.

Styrket kjerne-muskulatur

Øvelsene styrker kjerne-muskulaturen fra brystet og ned samtidig som de er utviklet for å avspenne øvre del av kroppen, noe som er svært viktig i vårt moderne stressende liv. Man strekker og tøyer sener og muskler, noe som gjør at man blir mykere og mer smidig.

Psykisk ro

Rolige øvelser, der man konsentrerer seg om sin egen kropp, pust og glidende bevegelser, er avslappende og reduserer stress. Det er påvist at regelmessig tai-chi forbedrer konsentrasjonsevnen, søvnkvaliteten og gir en følelse av økt velvære. Tai-chi er også med godt resultat brukt i forebygging og behandling av depresjon. Bevegelsene som blir utført, krever tilstedeværelse, og prinsippene som ligger til grunn, er basert på en flere tusen år gammel filosofi. Gjennom å opprettholde et sterkt fokus, stilner tankene, og kropp og sinn får rom til å slappe av og restituere seg.

Bedre balanse

I løpet av treningen bruker vi mange av de små stabiliseringsmusklene i tillegg til de store støttemusklene, og dette gir bedre balanse.

Bedre hjertehelse

Tai-chi er bra for hjertet, fordi den minsker aktiviteten til det sympatiske nervesystemet og senker blodtrykket. Man vet at den bidrar til vektregulering og har en positiv effekt også på kolesterolverdier. Tai-chi egner seg som mosjonsform også for personer som lider av kronisk hjertesvikt.

Færre lidelser i støtte- og bevegelsesapparatet

De glidende, naturlige bevegelsene og nøye definerte stillingene i øvelsene opprettholder og forbedrer bevegeligheten i leddene og lindrer mange ulike plager i støtte- og bevegelsesapparatet. Forskning viser at tai-chi lindrer smerter i nakke og rygg og forbedrer livskvaliteten til mange som lider av kroniske sykdommer som fibromyalgi, leddgikt eller artrose.

Bedre muskelkondisjon og sterkere sener og ledd

Regelmessig praktisering av tai-chi øker muskelstyrke og balanse. Når ferdigheten blir bedre, vil også kondisjonen øke. Kroppsbeherskelse og balanseevne svekkes når man blir eldre, men med tai-chi kan man redusere risikoen for fall og opprettholde bevegelsesevnen til å kunne klare daglige gjøremål. Mennesker med Parkinsons sykdom eller med ervervet hjerneskade kan rehabiliteres med tai-chi.